Sorry Saïd. Foute naam

Discriminatie op de Vlaamse huurmarkt

Sorry, Said. Foute naam.
7 februari 2013 ( MO* ) —

Mannen met een Marokkaanse naam worden benadeeld op de Vlaamse huurmarkt. Wanneer “Johan” en “Said” op dezelfde huuradvertenties reageren, krijgen ze opvallend vaak verschillende antwoorden. In zowat de helft van de gevallen heeft de kandidaat met Vlaamse naam een streepje voor.

Mediaviewer

© Brecht Goris

Nog even en ik was schizofreen geworden. Gedurende drie weken nam ik een dubbele identiteit aan. Ik voorzag een fictieve Said El Lachi van e-mailadres en telefoonnummer. Via Immoweb stuurde ik in zijn naam tweehonderd verzoekjes voor huurappartementen tussen de 400 en 700 euro in Brugge (25), Gent (49), Antwerpen (45), Hasselt (33), Leuven (40) en Halle (8). Telkens op basis van het voorgetypte standaardbericht.

Voor elke stad wachtte ik hooguit een dag om me ook als Johan De Crop (ik veranderde mijn naam met één letter) bij dezelfde eigenaars en immokantoren aan te melden, maar wel bewust in die volgorde. Zo was ik zeker van mijn zaak: als Said werd benadeeld ten opzichte van Johan, was dat alvast niet omdat hij zich pas later kandidaat had gesteld.

Net iets meer moeite

Ik registreer alle reacties in een Excel-document. Al snel tekent zich een patroon af. De verhuurders doen net iets meer moeite om Johan als huurder binnen te halen. Wanneer Said geen reactie krijgt, ontvangt Johan een mail met meer informatie over het pand. Krijgt Said die informatieve mail of een vraag naar wat precies ‘zijn wensen’ zijn, dan is Johan vaak al opgebeld om meteen een afspraak te maken. En een e-mail met de boodschap dat je naar een nummer mag bellen ‘voor meer informatie of een afspraak’ klinkt in ieder geval minder uitnodigend dan een persoonlijk bericht op je voicemail.

Ik deel de antwoorden in vier categorieën in: geen reactie / appartement is verhuurd / passieve uitnodiging / actieve uitnodiging. Onder die laatste categorie vallen de telefoontjes en mails die er duidelijk op gericht zijn om snel een afspraak te maken, of die persoonlijk en met de nodige inspanning zijn opgesteld. Er moet een wil tot ontmoeting van uitstralen. Formele, niet-persoonlijke mails die het initiatief bij de kandidaat leggen en waarbij niet wordt aangedrongen, plaats ik onder de passieve uitnodigingen. Onder ‘verhuurd’ vallen ook reacties genre ‘er is een optie op genomen’ of ‘er zijn al te veel kandidaten, we laten u desnoods nog iets weten’…

Het volledige artikel kan u hier lezen.

Bron: MO*

Advertenties

Reacties met respect voor het verhaal zijn welkom.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s